Tuesday, February 16, 2010

klau xnk jgn dibuat begini..

selamat tahun baru cina ku ucapkn kpd semua kwn2 yg menyambutnye.. baru hari ini ku berpeluang menulis kembali setelah sibuk di kampung bercuti bersama keluarga.. hilang jugak rindu kpd keluarga walaupun tempoh mase yg terluang tidaklah lame sebenarnya..

sepanjang di kampung, tidak byk aktiviti yg ku lakukan.. seronoknya duduk melepak di rumah, berbaring di depan televisyen, sambil memamah keropok lekor,, dari dulu smpai skg,, tepat pkul 8 mlm aku kan terpacak di depan tv bersama ayah menonton buletin utama.. sambil ku duduk anak2 buah ku sibuk mengacauku.. pak cik.. nk itu.. buat ini.. buat itu.. haha.. letih.. tp seronok aku melayan telatah mereka..

aku gempar seketika melihat dan mendengar berita ketika itu.. kita manusia semakin kejam.. akal mungkin sudah di kepala lutut bukan lagi di kepala otak.. aku amarah... aku sayu melihat..
seorang bayi dibuang,, malah dibakar... tiada dosa dia kepada ibu bapanya.. tiada sempat dia melihat dunia.. belum sempat agaknya dia merasa mandian bayi.. belum jua rasanya dia merasa nestum dan susu seperti kita dulu.. tapi dia dh merasa betapa panasnya api.. sampai mati.. Astaghfirullah...
ini bayi.... bukan ayam... sedarlah kawan....

Al-fatihah buat si bayi malang... semoga si emak dan si ayah akan menerima hukuman yg setimpal.. semoga mereka bertaubat.. jgn ade lagi bayi2 seperti ini..


............. insafla wahai semua... sedarlah bahawa kita manusia yg berakal.. yg ade jiwa,, ade perasaan..ade belas ihsan,, jgn hilang dalan dunia kebinatangan..

baru2 ini ade dilancarkan kempen no panties at valentine.. inila sebenarnya antara punca2 kpd kemerosotan akhlak seperti ini. budaya hedonisme di kalangan remaja kian lame kian menjadi jadi. dalam kita sedar atau tidak.. minda remaja zaman sekarang menjadi lebih terbuka.. lebih mudah menjerumuskan mereka ke dalam kancah2 liar seperti ini..

namun, apakah langkah untuk mencegahnye?? pergerakan puteri umno ade melancarkan kempen untuk menyeru wanita yg bermasalah seperti ini untuk pergi kpd mereka dan tidak sekali2 membuang bayi mereka.. dan ade juga yg menyarankan wanita2 ini supaya memberi bayi2 mereka kpd pihak suami isteri yg menginginkan anak..

aku menyokong cadangan ini.. cuma aku bimbg langkah ini akn kurang berkesan.. ia hanya akan menyelamatkn segelintir bayi.. tp dlm kes ini kebanyakan wanita yg termengandung akn berasa malu dan takut untuk tampil di khalayak ramai.. akhirnya,, bayi2 akn trus dibuang,, dibunuh,, dibakar,..

jadi,, secara rasionalnya.. mencegah itu lebih baik dari merawat.. jgn di buat bayi klau tidak mahu membelanya.. jgn diturut nafsu yg memang mahu melakukannya.. kembali la ke pangkal jalan...

No comments:

Post a Comment